Kuipers onderzoekt toch scenario van regionale/landelijke opslag digitale patiëntendossiers’

Een Landelijk Elektronisch Patiënten Dossier(L-EPD) met gebruik van het publieke-door VWS geregelde- Landelijk SchakelPunt(LSP) mocht er van de Eerste Kamer in 2011 niet komen. Bij de private doorstart lieten het ministerie van VWS en de Vereniging van Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie(VZVZ), verantwoordelijke voor het LSP, duidelijk weten dat het LSP geen centrale database van patiëntendossiers is.

De gegevens moesten bij de bron, de zorgverlener, blijven, maar wel opvraagbaar moeten zijn voor andere zorgverleners. In een brief aan de Tweede Kamer op 19 mei 2022 geeft minister Kuipers echter aan naast de opslag van zorgdata bij de bron, toch ook een ander scenario te onderzoeken. Daarbij doelt hij op het regionaal of zelfs landelijk opslaan van actuele zorgdata van patiënten. Het staat een beetje verstopt in de Kamerbrief die gaat over hoe de Wet op de elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) zich verhoudt tot de recent gepubliceerde European Health Data Space(EHDS).