Knelpunten en behoeften bij de uitwisseling van medische gegevens

Goede uitwisseling van medische gegevens is van groot belang voor de kwaliteit van de zorg, zeker met de opkomende keten- en netwerkzorg. Als een zorgverlener geen inzage heeft in alle medische gegevens van de patiënt, dan is de zorg vanzelfsprekend niet optimaal. Onvolledige informatie kan zelfs leiden tot verkeerde diagnoses en onveilige situaties. Bovendien moeten veel onderzoeken overgedaan en informatie opnieuw opgevraagd. Dat is belastend voor patiënten en leidt tot onnodige extra kosten. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat dit anders en beter moet. Patiënten moeten er overal in Nederland op kunnen rekenen dat zorgverleners hen, op basis van actuele gezondheidsgegevens, de best passende zorg kunnen geven

Knelpunten en behoeften bij de uitwisseling van medische gegevens |
Al jaren zoeken zorgorganisaties, zorgverzekeraars, de patiëntenbeweging en de overheid naar mogelijkheden om de uitwisseling van zorggegevens te faciliteren en te vergemakkelijken, maar er zijn nog steeds veel haperingen en belemmeringen. Er zijn veel schrijnende voorbeelden van gebrek aan goede zorg doordat uitwisseling van gegevens niet plaatsvond. Illustratief is het verhaal van Sylvia Veereschild in vakblad Zorgvisie1. Vijftien jaar geleden kreeg ze de diagnose borstkanker en door de jaren heen lieten opeenvolgende behandelingen hun sporen na, waarvan een slecht gebit, oedeemsteunkousen en chronische ontstekingen maar enkele voorbeelden zijn.

Bron: Patiënten Federatie Nederland