Kies voor een toegankelijk Nederland

Publicatiedatum: augustus 2023

Oproep Ieder(in) aan politieke partijen

Wij, 2 miljoen Nederlanders met een beperking of chronische ziekte, en onze naasten, willen kiezen voor een toegankelijk Nederland. Een land waar niet alleen de drempels in gebouwen verdwijnen, maar ook in weten regelgeving. En waar we kunnen rekenen op bestaanszekerheid en goede zorg en ondersteuning. Daarom doen wij een beroep op de politieke partijen om het VN-verdrag Handicap in de praktijk te brengen. In de verkiezingsprogramma’s en op alle beleidsterreinen. Zodat wij kunnen kiezen voor een land waarin iedereen op gelijke voet kan meedoen en niemand wordt uitgesloten.
Daar hebben alle 17 miljoen Nederlanders baat bij.

Garandeer bestaanszekerheid

Veel mensen met een beperking ervaren grote bestaansonzekerheid. De oorzaken zijn divers. Niet of
nauwelijks kunnen rondkomen van een minimum inkomen. Niet kunnen samenwonen vanwege regelgeving of eigen bijdragen aan zorg en ondersteuning. Jezelf niet uit de armoede kunnen werken. Zoveel meerkosten betalen waardoor niks overblijft van je besteedbaar inkomen. Afhankelijk zijn van giften van naasten om niet in de schulden te raken. De bestaanszekerheid van mensen met een beperking moet worden beschermd en structureel verbeteren.

Bron: Iederin