Kamer neemt twee moties aan over medicijnen

De Tweede Kamer wil meer zicht op de gevolgen van de voorgenomen GVS-wijziging voor patiënten. Bovendien wil de Kamer meer aandacht voor de rol van medicijnen in de strijd tegen arbeidstekorten in de zorg. Twee moties over deze onderwerpen werden op 7 juli aangenomen.

Kamerlid Liane den Haan constateerde dat er nog grote onzekerheid bestaat over de financiële effecten van de voorgenomen wijziging van het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) voor specifieke patiëntgroepen. Als de voorgenomen GVS-wijziging per 1 januari 2023 doorgaat, worden enkele miljoenen patiënten geconfronteerd met bijbetalingen, is de verwachting. Maar wie precies wordt getroffen en hoe hard, is nog onduidelijk. Meer zicht daarop valt pas te verwachten als het ministerie van VWS de nieuwe vergoedingslimieten voor de zogenaamde ‘clusters’ in het GVS publiceert. De voltallige Kamer wil dat minister Kuipers meteen na publicatie van de vergoedingslimieten hierover in gesprek gaat met veldpartijen.