Internationale bijwerkingenweek: samen voor veilig medicijngebruik

Publicatiedatum: 7 november 2023

Vandaag start de internationale bijwerkingenweek, een jaarlijkse campagne waar medicijnautoriteit CBG en Bijwerkingencentrum Lareb aan meewerken. Het doel van deze week is aandacht geven aan het belang van het melden van bijwerkingen. Dit jaar is er extra aandacht voor hoe patiënten en zorgverleners zelf kunnen bijdragen aan veilig medicijngebruik. Veel mensen ervaren vooral de positieve effecten van hun medicijnen, maar elk medicijn heeft een risico op bijwerkingen. Hoe meer we weten over deze bijwerkingen, hoe veiliger medicijnen gebruikt kunnen worden.

Veilig medicijngebruik

Voordat medicijnen op de markt komen, worden ze uitgebreid onderzocht en door het CBG beoordeeld op veiligheid, werkzaamheid en kwaliteit. Zo weten we al veel over deze medicijnen, maar nog niet alles. Sommige bijwerkingen ontdekken we pas wanneer veel verschillende mensen een medicijn gebruiken. Het kan ook zijn dat bijwerkingen pas na langdurig gebruik van het medicijn ontstaan. Of er ontstaan bijwerkingen omdat een medicijn in combinatie met andere medicijnen wordt gebruikt. Daarom is het belangrijk dat we de veiligheid van medicijnen ook na goedkeuring goed in de gaten houden.

Bron: CBG-MEB