Innovatieve geneesmiddelen slechts verantwoordelijk voor een fractie van het budgetgezondheidszorg

Publicatiedatum: 17 juni 2024

Brussel – Volgend op de publicaties over contracten tussen overheid en farmaceutische bedrijven die het geneesmiddelenbudget zouden doen exploderen, reageert pharma.be, de koepelvereniging van de
Belgische innovatieve biofarmaceutische industrie, met de volgende feiten.

De prijsstelling en terugbetaling van geneesmiddelen is een proces dat complexer is dan sommigen willen doen voorkomen. Bepaalde elementen kunnen daarom vragen en/of kritiek oproepen. Het is echter belangrijk een aantal zaken zeer duidelijk te stellen:

1. Prijzen van geneesmiddelen worden in België niet eenzijdig bepaald door de industrie. In ons land bestaat een uniek systeem waarbij eerst de Prijzencommissie en de Minister van Economische Zaken en vervolgens de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen binnen het RIZIV en de Minister van Sociale Zaken beslissen over de correcte prijs.
  2. De prijzen liggen vast en mogen niet zomaar door bedrijven worden verhoogd. Ook dit moet door dezelfde instanties goedgekeurd worden Dit is een belangrijk element, zeker gezien de alom stijgende kosten van energie, lonen enz.
  3. De reële groei (dus zonder indexering) van de geneesmiddelenuitgaven in 2023 is kleiner dan die voor het gezondheidszorgbudget in zijn geheel. Meer details: hier
  4. De overeenkomsten tussen de Minister van Sociale Zaken en de farmaceutische bedrijven zijn niet geheim. Het systeem van vertrouwelijke overeenkomsten werd jaren geleden opgezet door de toenmalige minister van Volksgezondheid, L. Onkelinx (PS). De besprekingen hiervoor vinden plaats in een werkgroep waarin verschillende partijen (experts) vertegenwoordigd zijn, zoals de wet bepaalt.