Inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo is onverstandig

Publicatiedatum: 22 juli 2024

Ieder(in) en andere cliëntenorganisaties vinden een herinvoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo geen goed idee. Dit zou in de plaats komen van het huidige Wmo-abonnementstarief (een vaste eigen bijdrage). Het is belangrijk dat Wmo-ondersteuning financieel toegankelijk blijft. Ieder(in) reageerde op de internetconsultatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over de wijzigingen in de Wmo. Ieder(in) heeft samen met Seniorencoalitie (ANBO-PCOB, Koepel Gepensioneerden, NOOM en SOM.Nl), Patiëntenfederatie Nederland, MantelzorgNL, MIND, Per Saldo, Alzheimer Nederland, Spierziekten Nederland, Wij Staan Op! en Gehandicapten Patiënten Platform Zeist een reactie op de internetconsultatie opgesteld. Daarin benadrukken we de risico’s van het invoeren van een inkomensafhankelijk eigen bijdrage voor alle Wmo-voorzieningen, waarmee mensen geraakt worden die toch al te maken hebben met hoge zorgkosten.

Reactie Ieder(in)
In de reactie op de internetconsultatie geven wij het ministerie van VWS de volgende overwegingen mee:

Behoud het abonnementstarief voor andere Wmo-voorzieningen dan huishoudelijke hulp

De toegenomen uitgaven aan Wmo-voorzieningen bestaat voor het overgrote deel, bijna 94%, uit huishoudelijke hulp, terwijl juist minder wordt uitgegeven aan andere Wmo-voorzieningen als ondersteuning thuis. Wij pleiten ervoor dat het abonnementstarief in ieder geval behouden blijft voor andere Wmo-voorzieningen en voor mensen die gebruikmaken van huishoudelijke hulp in combinatie met andere Wmo-voorzieningen.