Publicatiedatum: juli 2024
Het moet voor mensen duidelijk zijn welke zorg wel of niet is verzekerd en daarmee wat de vergoeding van zorg is. Nog te vaak worden patiënten/cliënten geconfronteerd met onverwachte bijbetalingen voor ontvangen zorg. Voor het maken van een goede zorgkeuze is informatie van zowel de zorgverzekeraar als de zorgaanbieder onmisbaar. Op deze pagina gaan we in op de informatieverstrekking van zorgaanbieders.
Nieuwe regels per 1 september 2024
Per 1 september 2024 gelden nieuwe regels voor de informatieverstrekking en geldt de nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders. Voortaan moeten zorgaanbieders die geen contract hebben, patiënten/cliënten vooraf actief en aantoonbaar informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding. Tot 1 september 2024 blijft de huidige Regeling transparantie zorgaanbieders van kracht.
Ons toezicht
Wij houden toezicht op de uitvoering van de regels. Daarbij hanteren we als uitgangspunt (zie ook het document Uitgangspunten voor bruikbare zorginformatie voor consumenten) dat informatie die patiënten/clienten nodig hebben voor een goede keuze:
Bron: NZA