IGJ maakt rol duidelijk voor mantelzorgers

Publicatiedatum: 31 juli 2024

GJ heeft in een aantal documenten duidelijk gemaakt wat mantelzorgers en vrijwilligers wel of niet kunnen doen om goede zorg te leveren.

“Mantelzorgers en vrijwilligers spelen een steeds grotere rol in de dagelijkse zorgpraktijk”, aldus de IGJ. Met de informatie wil de inspectie helderheid geven over de rollen en taken van hen in de zorg- en welzijnssector.

IGJ ziet dat het belangrijker wordt om – gezien het personeelstekort – zorgmedewerkers steeds slimmer in te zetten. “Zorgaanbieders zoeken naar andere manieren om personeel in te zetten en de zorg te bieden. Zij kijken meer naar wat een patiënt/cliënt zelf kan. Of wat mogelijk is met hulp van bijvoorbeeld mantelzorgers of vrijwilligers.”

Belang van samenwerking

De inspectie erkent het belang van samenwerking tussen zorgverleners en met mantelzorgers en vrijwilligers: “Dit brengt de zorg en het gewone leven dichter bij elkaar. Maar de inzet van mantelzorgers en vrijwilligers roept veel vragen op.

Bron: Skipr