Huisarts Velderman: ‘Voor sociale visites hebben huisartsen nu geen tijd meer’

Publicatiedatum: 18 oktober 2023

Uit kabinetsplannen voor het volgende jaar blijkt dat de kosten voor de zorg nog verder zullen stijgen en dat het personeelstekort een aanhoudend probleem is. Huisarts Jeannette Klijn Velderman uit de Gelderse gemeente Brummen merkt nu al wat dit betekent voor de problemen in de ouderenzorg, zo bericht de regionale omroep Gelderland. Velderman ziet dat te weinig zorg, te lang thuis wonen en isolatie de grootste problemen zijn onder ouderen. Ze merkt dat ouderen gelijk opknappen wanneer ze een bezoek bij hun thuis doet. “Vroeger werden er vaak nog sociale visites gedaan, maar nu is daar helemaal geen tijd meer voor”, zegt zij tegen de regionale omroep. Hierdoor zijn ouderen nog eenzamer geworden: “Ze vragen dan of ik geen pilletje voor ze heb, dat is zo triest om te moeten horen.”

Volgens Velderman komen de problemen niet alleen door het huidige zorgstelsel, maar ook maatschappelijke ontwikkelingen. In het verleden was het vanzelfsprekend om voor familieleden te zorgen wanneer zij daar niet meer toe in staat zijn. Tegenwoordig is dat veel moeilijker en kunnen families met moeite het hoofd boven water houden.