Hoe verbindt preventie medisch handelen, sociaal domein en informele zorg?

Publicatiedatum: 31 december 2023

In de ziekenhuizen is een omslag gaande. Waar de focus voorheen lag op het beter maken van mensen, zoeken steeds meer ziekenhuizen de verbinding met andere welzijnsorganisaties én burgers om samen te werken aan gezondheid. Dit past bij een groter paradigmashift waarin de kennisboom van Aristoteles plaatsmaakt voor een levensweb met complexe afhankelijkheden. En de noodzaak om deze afhankelijkheden aan elkaar te verbinden.

Door de eeuwen heen speelden bomen een belangrijke rol in de manier waarop wij kennis classificeren. Eén van de oudste kennisbomen werd bedacht door Aristoteles. Deze kennisboom vertegenwoordigt een universele structuur voor alle wereldse kennis. In de boomgaard van de gezondheidszorg staan veel weerbarstige bomen. Aan de preventie- en leefstijlboom hangen appels van diverse akkoorden. Zo heb je het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), het Nationaal Preventie Akkoord (NPA). En de Goudreinet onder de appels: het Integraal Zorgakkoord (IZA). Van deze verschillende “akkoorden-appels” bakken afzonderlijke programma’s en coalities driftig appeltaarten. Allemaal volgens eigen receptuur en met eigen ingrediënten. Wel met hetzelfde doel: voorkomen dat we ziek worden. Dit is primaire preventie. En het tegengaan van verslechtering als we al ziek zijn. Dat noemen we geïndiceerde preventie.

Bron: Qruxx