Helft huisartsen overweegt te stoppen vanwege administratielast

Publicatiedatum: 18 september 2023

Vier op de vijf huisartsen besteedt meer tijd aan administratie dan vijf jaar geleden. Een meerderheid van de huisartsen besteedt meer dan een dag per week aan administratieve verplichtingen. Vooral administratieve handelingen die ontstaan vanuit de wet ervaren de huisartsen als belastend.

Dat blijkt uit een peiling van de Landelijk Huisartsen Vereniging (LHV) onder haar leden. Ondanks alle pogingen vanuit de overheid om de administratieve lasten te verminderen geeft 85 procent van de ondervraagde huisartsen aan te veel tijd aan taken te besteden die niet met de directe patiëntenzorg te maken heeft, s

Stoppen met praktijk

De toename van administratieve lasten heeft grote invloed op het werkplezier van huisartsen. Bijna de helft van de praktijkhouders in de peiling overweegt weleens te stoppen met hun praktijk als gevolg van de toename van administratieve lasten. En van de waarnemende huisartsen geeft meer dan 80 procent aan dat de hoeveelheid administratieve lasten invloed heeft op de keuze voor wel of geen eigen praktijk.

Bron: Skipr