Helder signaal: bouw nú de brug tussen arbeid en gezondheid

Werkbehoud bij ziekte, dat was het thema van de dialoogsessie die de Samenwerkende Organisaties Arbeid & Gezondheid (SAG), die bestaat uit de Patiëntenfederatie Nederland, Long Alliantie Nederland, Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties en de Vereniging voor mensen met Constitutioneel Eczeem, op 7 maart organiseerden. Meer dan 180 deelnemers uit de wereld van zorg, werk en onderzoek, waaronder Kamerleden, zorgverleners en patienten, bekeken de livestream, én discussieerden mee over het onderwerp. Grote lijn: een integrale benadering is nu echt nodig. Dat vraagt om structurele financiering en het opheffen van schotten.

Dagvoorzitter Maaike de Vries neemt de deelnemers meteen mee naar de kern van de kwestie: ‘De combinatie chronisch ziek en werk is in Nederland een serieus probleem. Een op de drie werkenden heeft een chronische ziekte. En in veel gevallen heeft die ziekte direct invloed op hun werk.’ Uitval voorkomen is essentieel, stelt ook Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland. ‘Werk is inkomen, dat in de eerste plaats. Als mensen uitvallen, merken ze dat meteen in hun portemonnee. Daarnaast kan werk ook zingeving, structuur en afleiding bieden, juist ook voor mensen met gezondheidsklachten. Werk kan soms een soort medicijn zijn.’

Bron: Skipr