Gezond of niet: is kou goed voor het lichaam?

Publicatiedatum: 17 maart 2021

Winterzwemmen is populair. Mede door de sluiting van zwembaden en sportscholen zoeken meer mensen het koude water op. In de rubriek Gezond of niet duikt gezondheidsjournalist Tijn Elferink in een onderwerp waar verwarring over bestaat. Dit keer: kou.

“Kou ís niet leuk”, zegt huisarts Monique Tjon-A-Tsien. “Zodra het koud wordt, zetten we de verwarming aan en trekken we handschoenen aan. Daardoor is ons lichaam lui geworden.” De huisarts zwom zes jaar geleden met een handjevol mensen in de zee bij Kijkduin, inmiddels zijn dat er honderden. “Het duurde vijf maanden voordat ik me in zee volledig kon ontspannen. En nog steeds heb ik moeite om de douche op koud te draaien. Maar het is het waard, want daarna krijg je zo’n mooi cadeautje.”

De acute kou van de zee of douche zorgt voor een cold shock response. Het lichaam zet alles op alles om de kerntemperatuur van 37 graden te handhaven. Het bloed trekt uit de vingers en tenen om het meest vitale warm te houden: de organen. In de bijnieren wordt adrenaline en noradrenaline vrijgemaakt. Daarna komt cortisol. Allemaal stresshormonen die ervoor zorgen dat de bloeddruk, hartslag en ademhaling omhooggaan.

Bron: Nu.nl