‘Geneesmiddelen zijn geen snoepjes’

Publicatiedatum: 1 maart 2023

Elf miljoen mensen in Nederland slikken medicijnen en één op de zes heeft daar nooit contact over met bijvoorbeeld de huisarts. De Patiëntenfederatie wil dat mensen die langdurig medicijnen slikken tenminste één keer per jaar een gesprek hebben en dat lijkt geneesmiddelenonderzoeker Rob Heerdink een goed idee. “Geneesmiddelen zijn geen snoepjes”, zegt hij bij Spraakmakers.

Volgens Heerdink, die verbonden is aan de Universiteit Utrecht, bestaat bij langdurig gebruik de kans dat je geen baat meer hebt bij het medicijn. “Je gebruikt de medicijnen omdat ze nodig zijn. Bij die werking komt ook een bijwerking en als je het gebruikt terwijl de klachten weg zijn, dan blijft alleen de bijwerking over.”

Veranderd lichaam

Eén op de zes klinkt misschien niet veel, maar het gaat volgens Heerdink om miljoenen mensen. Vooral over de groep oudere, langdurige medicijngebruikers maakt hij zich zorgen en deze groep zal met de vergrijzing alleen maar groeien.

“Ouderen gebruiken doorgaans meer geneesmiddelen en hebben te maken met een veranderd lichaam”, zegt Heerdink. Een lichaam dat ouder wordt kan ook anders (gaan) reageren op de voorgeschreven middelen. “Het metabolisme veranderd en de werking van de nieren. Soms is er ook een andere vethuishouding en dat zijn allemaal zaken waardoor ook de werking van een geneesmiddel kan veranderen.” Alleen daarom al is het volgens hem goed om met deze patiënten af en toe te kijken of de dosering omlaag kan.

Bron: Radio 1