Experiment succesvol: overgebleven medicijnen kunnen we nog prima gebruiken

Publicatiedatum: 27 oktober 2022

Overgebleven geneesmiddelen niet weggooien, maar terugnemen om ze aan andere patiënten te geven. Volgens onderzoekers van het Radboudumc kan het prima, zegt senior onderzoeker Charlotte Bekker tegen NU.nl. Zij doen onderzoek om medicijnverspilling tegen te gaan, als eersten ter wereld. Bij een eerste proef is al 600.000 euro aan medicijnkosten bespaard.

“We gooien ieder jaar voor minimaal 100 miljoen euro aan medicijnen weg in Nederland”, zegt Bekker. Overgebleven geneesmiddelen belanden vaak in de prullenbak, WC of gootsteen wanneer de patiënt ze niet meer nodig heeft. Of wanneer het medicijn toch niet bij de patiënt past en die een ander geneesmiddel moet gebruiken.

“Daarom kijken we nu naar de ongebruikte medicijnen die patiënten overhouden. En of apotheken ze weer kunnen terugnemen om uit te geven aan een andere patiënt”, zegt Bekker. De onderzoeker doet een proef met vier ziekenhuizen en ruim duizend kankerpatiënten om dit mogelijk te maken.