Europese artsen roepen de EU op actie te ondernemen om medicijntekorten aan te pakken

Publicatiedatum: 1 februari 2023

Steeds vaker zijn medicijnen niet verkrijgbaar. In Nederland, maar ook in andere landen. De Europese artsenorganisatie (CPME), waar de KNMG deel van uit maakt, maakt zich grote zorgen over de toename van geneesmiddelentekorten op korte en lange termijn. Ze roepen de Europese Unie op om dringend actie te ondernemen. Kort geleden werd hier ook aandacht aan besteed in Medisch Contact.

Oorzaken geneesmiddelentekort

Meerdere oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan het geneesmiddelentekort. Partijen in de hele keten zijn van elkaar afhankelijk: van de ontwikkeling tot aan de productie van medicijnen. Een fabrikant kan geen geneesmiddelen produceren als er geen goede grondstoffen beschikbaar zijn. En op het moment dat de productie van een geneesmiddel niet rendabel is zal de fabrikant besluiten om de productie te staken. Ook worden er strengere eisen in de internationale wet- en regelgeving gesteld, aan bijvoorbeeld de kwaliteit van grondstoffen. Omdat de oorzaken van tekorten aan medicijnen vaak buiten Nederland liggen, is het nodig om samen met andere landen op te trekken om de tekorten terug te dringen.

Bron: KNMG