Publicatiedatum: 5 maart 2024
Uit een enquête van Patiëntenfederatie Nederland onder 11 duizend respondenten blijkt dat 40 procent (vormen van) onnodige zorg heeft ervaren in de afgelopen twee jaar.
Onderwerpen die hoog scoorden – allemaal ongeveer één op vijf – waren: onnodige controle- of vervolgafspraken, onnodige medicatie en te veel medicatie.
Digitaal
Volgens de Patiëntenfederatie betwijfelt 19 procent van de respondenten of een controle- of vervolgafspraken bij de zorgverlener echt nodig was. Er zijn patiënten die thuis hun waardes monitoren en alleen een afspraak willen maken als de waardes afwijken. Daarnaast gaat het niet alleen om de frequentie van de controle- en vervolgafspraken, maar ook om de vorm. Naar de mening van de respondenten hoefden sommige afspraken niet per se fysiek plaats te vinden, digitaal had ook gekund. Volgens directeur-bestuurder Arthur Schellekens beroepen ‘artsen’ zich volgens de respondenten vaak op protocollen en richtlijnen als patiënten aankaarten dat bepaalde zorg in hun ogen onnodig is. Overigens plaatst de federatie de kanttekening dat ‘niet alle zorg die als onnodig ervaren wordt ook echt onnodig is’.
Bron: Medisch Contact