DSW: zorgpremie over vijf jaar naar 200 euro

Publicatiedatum: 26 september 2023

Zorgverzekeraar DSW verhoogt de zorgpremie met een recordbedrag van 11,50 euro. De verzekerden moeten volgend jaar 149 euro betalen: dat is een stijging van 8,2 procent. Bestuursvoorzitter De Groot verwacht dat als we nu niets doen aan de voortdurende prijsstijgingen de premie binnen vijf jaar de 200 euro zal aantikken.

“DSW luidt de noodklok en is van mening dat voor de verzekerden de grenzen aan de betaalbaarheid van de zorg bereikt zijn. Het roer moet drastisch om, zodat de toegankelijkheid van de zorg ook in de toekomst kan worden gewaarborgd”, aldus bestuursvoorzitter Aad de Groot.

De afgelopen jaren deed de Schiedamse zorgverzekeraar een beroep op de reserve om een deel van de premiestijging te dempen, vorig jaar was dat 2 euro. Daar is nu een einde aan gekomen. “We hebben de bodem van onze reserves bereikt”, zegt De Groot: “We kunnen niet meer bijpassen. Dat is voor het eerst in vele jaren.”

Bron: Skipr