Druk op huisartsenzorg wordt steeds meer merkbaar voor patiënten

Publicatiedatum: 20 maart 2023

De toenemende druk op de huisartsenzorg wordt steeds meer merkbaar voor patiënten. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Patiëntenfederatie deed onder haar Zorgpanel. Hoewel het huisartsen in Nederland gelukkig nog bijna altijd lukt om patiënten van zorg te voorzien en de tevredenheid over huisartsen nog steeds hoog is, merkt een aanzienlijk deel van de patiënten dat de bereikbaarheid van huisartsen de laatste jaren is afgenomen.

Zo heeft zo’n 34% van de 12.374 deelnemende respondenten van het Zorgpanel de afgelopen jaren een verandering in bereikbaarheid ervaren, waarvan een groot deel een negatieve. De afname van de bereikbaarheid van huisartsen uit zich volgens de respondenten op verschillende manieren. Zo merkt een deel van de respondenten dat het moeilijker wordt om de huisarts(assistent) te pakken te krijgen en/of dat het langer duurt voordat patiënten bij de huisarts terecht kunnen. “Dat laat duidelijk zien dat de druk op de huisartsenzorg toeneemt,” aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. “Desondanks blijkt uit het onderzoek ook dat het huisartsen – soms door zich in vele bochten te wringen – nog altijd lukt om bijna iedereen die dat nodig heeft van zorg te voorzien, zeker in noodgevallen. Daarvoor is een compliment dus ook zeker op zijn plaats.”

Bron: Patiëntenfederatie Nederland