Dorpen dreigen hun huisarts kwijt te raken

Leefbaarheid platteland komt in het geding’

Het platteland vreest voor de toekomst van huisartsen in kleine dorpen. Hun positie staat onder druk door gebrek aan opvolgers en de groeiende macht van zorgverzekeraars. Een alliantie van partijen wil dat het kabinet ingrijpt.

Een manifest moet het probleem op de kaart zetten. Het wordt vandaag gepresenteerd door onder meer de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Kleine Kernen en ouderenorganisaties Anbo en KBO-PCOB. Concreet punt van zorg is de positie van apotheekhoudende huisartsen.

Daarvan zijn er ongeveer 320 in Nederland, met name in kleine dorpen. Zij verlenen niet alleen huisartsenzorg, maar voorzien hun patiënten ook van medicijnen. Steeds vaker wordt de distributie van medicijnen en medische hulpmiddelen uit het oogpunt van kostenbesparing echter verzorgd door zorgverzekeraars. Daardoor verliezen apotheekhoudende huisartsen een deel van hun omzet. Ze worden volgens de partijen achter het manifest bedreigd in hun voortbestaan.