Dit is waarom we in Nederland zoveel medicijnen tekortkomen

Publicatiedatum: 15 juni 2023

In Nederland is een tekort ontstaan van het reumamedicijn allopurinol, dat door ruim 150.000 patiënten wordt gebruikt. Waarom kunnen we de jarenlange problemen met medicijntekorten niet oplossen?

“De lijst van niet leverbare medicijnen is oneindig”, zegt apotheker Evelyn Schuil-Vlassak in Alphen aan den Rijn. Voor veel geneesmiddelen probeert ze een alternatief te vinden, maar dat gaat niet altijd. “En bij het reuma-medicijn alopurinol is het nu extra lastig omdat de andere middelen voor de behandeling van jicht (een reumatische aandoening red.) ook op dit moment slecht leverbaar zijn”, zegt Schuil-Vlassak.

Preferentiebeleid

Het preferentiebeleid van zorgverzekeraars komt erop neer dat de verzekeraars, van alle vergelijkbare medicijnen op de markt, één voorkeursmiddel aanwijzen van één leverancier. Dat is vaak het goedkoopste middel. Alleen dat middel vergoeden ze.

“En dat is iets wat dan bij een tekort misgaat”, zegt Schuil-Vlassak. Ze begrijpt niet dat er door zorgverzekeraars de keuze is gemaakt op één paard te wedden. “Want nu zijn we uiteindelijk duurder uit, want we gaan nu spullen importeren uit het buitenland, wat gewoon per definitie duurder is. Dat is zo’n 4 á 5 keer zo duur.”

Bron: 1 Vandaag