Deventer Ziekenhuis zet VR in bij medische angst

Publicatiedatum: 15 augustus 2024

Deventer Ziekenhuis experimenteert met een VR-bril om angst of spanning te verminderen bij patiënten. De afdeling medische psychologie test met de bril de mogelijkheden voor exposure- en EMDR-therapie.

Sommige mensen zijn zo bang voor bloedafnames, MRI-scans of injecties, dat ze het vermijden of in paniek raken. Daarom is Deventer Ziekenhuis een pilot gestart. Patiënten kunnen spannende situaties met een VR-bril op een veilige en gecontroleerde manier ervaren. Zo kan de behandeling in verschillende stappen worden opgebouwd.

Angst overwinnen

Bij naaldenangst kunnen patiënten tussen verschillende virtuele scenario’s kiezen: iemand anders ondergaat een bloedafname of de patiënt. Zo kunnen patiënten eraan wennen en neemt de angst af. Om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken, kunnen medisch psychologen gelijktijdig de handelingen van een bloedafname nabootsen op de arm van de patiënt. “Er kunnen naast medische angsten ook andere angsten worden aangegaan met de VR-bril, zoals sociale angst, angst om over te geven of smetvrees”, aldus het Deventer Ziekenhuis.

Bron: Skipr