Publicatiedatum: Onbekend
Leidinggevenden in de zorg zitten vaak gevangen in de systeemwereld, zegt hoogleraar leiderschap en managementontwikkeling Bas Kodden. Tijdens de collegereeks Management in de zorg laat hij zien hoe we uit de vicieuze cirkel van de bureaucratie kunnen stappen. “We hebben mensen nodig die zich minder aantrekken van alles dat moet.”
Het helpt misschien dat de wetenschap voor Bas Kodden een relatief late roeping was, en hij zijn kennis en kunde zogezegd niet alleen uit de boekjes heeft. Kodden is van nature een ondernemer – eind jaren negentig begon hij zijn eigen recruitmentbureau, dat hij uitbouwde tot een organisatie met honderden medewerkers. “Dat gaf zoveel stress en verantwoordelijkheid dat ik ernaast ben gaan studeren, simpelweg om een betere ondernemer te worden.” vertelt Kodden. “Ik vond het zo interessant dat ik uiteindelijk mijn bedrijf heb verlaten om meer onderzoek te doen naar leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. Ik breng altijd het perspectief van de ondernemer mee in mijn boeken en als spreker. Getting the job done, dáár gaat het om.”
Wat is die job to be done in de zorg? Dat is in wezen niet zo ingewikkeld, aldus Kodden: zorg verlenen, doen wat goed is voor patiënt of cliënt, enzovoorts. Helaas hebben we het langzamerhand zo ingewikkeld gemaakt, met alle systemen, protocollen, afvinklijstjes en controlemechanismes, dat zowel leidinggevenden als de mensen op de werkvloer soms uit het oog verliezen waar het werkelijk om gaat.
Bron: Zorgvisie