De strijd om het streekziekenhuis: wie betaalt, bepaalt niet

Publicatiedatum: 5 augustus 2024

n het hele land maken ziekenhuizen keuzes over welke zorg ze waar verlenen. Politici en inwoners ijveren juist voor het behoud van ‘volwaardige’ ziekenhuizen. Wie krijgt zijn zin in deze strijd tussen technocratie en emotie? ‘Het gesprek moet verder gaan dan de boardroomdiscussie die het nu is.’

In het kort
Ziekenhuizen maken toekomstplannen en sluiten (delen van) locaties. Dat stuit vaak op weerstand vanuit de bevolking en de lokale en landelijke politiek. De macht ligt bij de ziekenhuisbestuurder, maar die praat wel steeds vaker met inwoners en politiek om tot een besluit te komen. Van Heerlen tot Heerenveen en van Zierikzee tot Twente: in het hele land maken ziekenhuizen plannen voor hun toekomst. Daarbij krimpen of verdwijnen er regelmatig locaties of verhuizen er activiteiten. Ziekenhuisbestuurders strijken politici — lokaal en landelijk — met hun toekomstprojecten stevig tegen de haren in. Het is bijna een wetmatigheid: als het streekziekenhuis (geen officiële categorie, dus ze zijn er in alle soorten en maten) veranderingen aankondigt, komen bewoners en politici in opstand.
Tegenstanders streven naar het behoud van ‘volwaardige’ ziekenhuizen. Vaak betekent dat:een spoedeisende hulp, een afdeling acute verloskunde en (dus) een afdeling intensive care.Zorgminister Fleur Agema (PVV) reist medio augustus zelfs af naar Heerlen om zich in de discussie over de locaties van het Zuyderland Medisch Centrum te mengen. Alleen:ziekenhuizen zijn niet van iedereen. Het zijn private organisaties, bijna altijd stichtingen, en de politiek gaat er niet over.