Bijnierschorsinsufficiëntie

Publicatiedatum: december 2022

Wat is bijnierschorsinsufficiëntie?

Bijnierschorsinsufficiëntie is een ernstige, maar zeldzame ziekte waarbij de bijnierschors te weinig bijnierschorshormonen (cortisol, aldosteron en androgenen) produceert. De symptomen die bij de ziekte horen, ontstaan vaak geleidelijk in de loop van maanden of zelfs jaren. Desalniettemin kan bijnierschorsinsufficiëntie dodelijk zijn als het niet wordt behandeld. Een zogenaamde bijnier- of Addisoncrisis is bijvoorbeeld zeer gevaarlijk. Lees hieronder alle belangrijke informatie over bijnierschorsinsufficiëntie.

De bijnieren zijn twee kleine organen die op de nieren liggen. Het zijn hormoonproducerende organen. Elke bijnier bestaat uit twee delen, de bijnierschors (cortex) en het bijniermerg (medulla). De hormoonproductie van de bijnieren wordt gereguleerd door hormonen vanuit de hypofyse, een kleine klier aan de onderkant van de hersenen. De bijnierschors produceert de hormonen cortisol, aldosteron en androgenen. Cortisol en aldosteron zijn belangrijk bij de suikerstofwisseling, water- en zouthuishouding in het lichaam en bij afweer- en stressreacties. Androgenen (in het lichaam omgezet in testosteron en oestrogeen) spelen een rol bij de ontwikkeling van mannelijke secundaire geslachtskenmerken als lichaamsbeharing, spieropbouw, groei van penis en testikels en stemvorming. Het mannelijke geslachtshormoon testosteron wordt ook in kleine hoeveelheden uitgescheiden door de bijnierschors bij vrouwen en veroorzaakt onder andere schaamhaargroei. Het bijniermerg produceert de hormonen adrenaline, noradrenaline en dopamine.

Bron: Mijn Gezondheidsgids