Bijnierschors

Publicatiedatum: Onbekend

ONTWIKKELING EN FUNCTIE VAN DE BIJNIERSCHORS: De bijnierschors vormt de buitenste laag van de bijnier. Net als het bijniermerg produceert de bijnierschors hormonen, voornamelijk stresshormonen, zoals cortisol, aldosteron en androgenen. Het adrenocorticotroop hormoon (ACTH) regelt de hoeveelheid cortisol die vrijkomt uit de bijnieren. In evolutionaire zin is de bijnierschors ontwikkeld uit lymfatisch weefsel en is afkomstig van het nieuw mesoderm. De bijnierschors wordt aangestuurd vanuit het hersenmerg.

HERSENNIVEAU: In het hersenmerg wordt de bijnierschors van de rechter bijnier aangestuurd vanuit de linkerkant van de hersenen; de bijnierschors van de linker bijnier wordt aangestuurd vanuit de rechter hersenhelft, precies waar de bijnieren hun plaats hebben als “speciale lymfeklieren”. Er is een kruislings verband tussen de hersenen en het orgaan (vergelijk met nierparenchym).

Bron: German new Medicine