Betrouwbaarheid van waarderingen op ZorgkaartNederland verbetert snel

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 18 december 2024

De betrouwbaarheid van de waarderingen die ZorgkaartNederland publiceert, verbetert snel. Dit komt vooral door de snelle toename van geverifieerd meten. In 2024 verwachten we uit te komen op in totaal meer dan 250.000 nieuwe waarderingen, waarvan 80% geverifieerd is. Bij deze waarderingen is het volledig zeker dat er daadwerkelijk een behandelrelatie is geweest tussen de schrijver van de waardering en de zorgverlener. In 2023 was het percentage geverifieerde waarderingen nog 53% “Het succes van geverifieerd meten is een nieuwe, belangrijke stap vooruit,” aldus Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland.

ZorgkaartNederland 15 jaar

ZorgkaartNederland bestaat dit jaar 15 jaar. In die tijd is er hard gewerkt om een waardevol platform op te bouwen. Op dit moment ontvangt het platform maandelijks gemiddeld 1 miljoen bezoekers die op zoek zijn naar belangrijke keuze-informatie over zorgaanbieders, zoals wachttijden, objectieve uitkomsten en ervaringen van andere patiënten. Eén van de belangrijkste kritiekpunten vanuit de hoek van zorgaanbieders in al die jaren was dat het niet 100% zeker was dat de schrijver van een ervaring daadwerkelijk een patiënt was van de betreffende zorgaanbieder. Met geverifieerd meten wordt die zorg weggenomen. Patiënten krijgen namelijk (steekproefsgewijs) automatisch na een behandelrelatie een uitnodiging om hun ervaring te delen.

Branches met succes in geverifieerd meten

De snelle toename hiervan komt vooral door de goede samenwerking tussen ZorgkaartNederland en zorgaanbieders uit verschillende sectoren die dat geverifieerd meten (eventueel met meetbureaus) organiseren. Zo is 97% van de waarderingen over apotheken geverifieerd en 93% over fysiotherapeuten. Ook in de tandheelkunde (82%) en wijkverpleging (76%) worden hoge percentages behaald. Zorgverleners blijken daarmee zelf de sleutel in handen te hebben om de betrouwbaarheid van de waarderingen verder te vergroten.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland