Publicatiedatum: 25 oktober 2022
Na een kleine 35 jaar als praktiserende dokter en vele tienduizenden patiëntencontacten dacht ik zo ongeveer wel te weten wat de beste manier was om met patiënten te communiceren, hun vertrouwen te geven en met empathie en vriendelijkheid te benaderen.
Toch blijkt het altijd beter te kunnen. De arts die een gesprek met mijn zieke moeder voerde, had de meest indrukwekkende bedside manners die ik ooit heb meegemaakt. Binnen enkele secondes wist hij mijn moeder volledig op haar gemak te stellen. De openingszin ‘U bent vast een beetje zenuwachtig, maar dat is echt niet nodig’ deed het ijs direct volledig breken. Met oprechte belangstelling, rustige stem, perfecte woordkeuze en vriendelijkheid uitstralende non-verbale communicatie voerde hij het gesprek, mijn moeder ook ruim gelegenheid gevend te zeggen wat zij belangrijk vond. Hij verkreeg daarbij niet alleen de informatie die hij nodig had, maar tevens liet hij mijn moeder (en mijzelf) tevreden en vol vertrouwen achter. Veel langer dan twintig minuten had het niet geduurd.
Bron:Academie Nieuwe Zorg