Artsen niet blij dat apothekers geneesmiddelengebruik mogen optimaliseren

Publicatiedatum: 11 april 2023

BVAS, de Belgische Vereniging van Artsensyndicaten, is niet opgezet met het feit dat apothekers sinds begin deze maand het geneesmiddelengebruik mogen optimaliseren van patiënten die dagelijks vijf of meer medicijnen nemen. De vereniging hekelt “door minister Vandenbroucke buitenspel te zijn gezet” en vraagt om de beslissing terug te draaien.

In België nemen bijna 300.000 patiënten vijf of meer chronische geneesmiddelen.Om die patiënten te begeleiden naar een optimaal gebruik, kunnen zij sinds begin deze maand bij hun apotheker terecht om dit samen te bekijken. BVAS kaart nu aan dat “de apothekersbond (APB) een slag heeft thuisgehaald, ondanks het verzet op de artsenbank” en vraagt om de procedure opnieuw te bekijken en te corrigeren.

Het artsensyndicaat benadrukt dat een behandeling van mensen met meerdere aandoeningen “een specifieke deskundigheid vereist, die apothekers niet hebben”. Ook de bijzondere expertise die de apotheker claimt voor de controle op bijwerkingen, contra-indicaties en interacties tussen geneesmiddelen, heeft de huisarts evenzeer, klinkt het.

Bron: Academie Nieuwe Zorg