Artsen bundelen krachten tegen medische desinformatie

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 18 maart 2024

Acht artsen gaan via een gezamenlijk account video’s met medische informatie via TikTok verspreiden. Het initiatief komt van een bedrijf dat TikTok-video’s produceert.

Het gezamenlijk account op TikTok waarop de korte video’s van de artsen verschijnen heet Dokters Vandaag. Het initiatief komt niet uit de artsen zelf maar door een bedrijf, Prappers Media, dat TikTok-video’s maakt in opdracht van bedrijven en overheidsinstanties in Nederland. TikTok is een sociaal medium waarop gebruikers video’s kunnen delen en andere gebruikers kunnen volgen. De helft van de gebruikers is 18 tot 30 jaar oud.

‘Gedegen tegengeluid’

In het persbericht geeft Prappers aan dat zij hun ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen’, aangezien ze ‘dagelijks zien wat voor onzin er voorbijkomt en dat het tijd is voor een gedegen tegengeluid’. De onderwerpen zijn in eerste instantie in samenspraak met de artsen gekozen, en zullen later bepaald worden aan de hand van vragen van de gebruikers. De onderwerpen van de eerste video’s gaan over de effecten van alcohol, ongewenste zwangerschap, hersenschudding en allergie. De artsen worden niet betaald voor het opnemen van de video’s; de kosten van het produceren en beheren van het account komt voor rekening van het bedrijf.

Bron: Medisch Contact