Apothekers zoeken creatieve oplossingen voor medicijntekort

Publicatiedatum: 7 juni 2024

Apotheken hebben al heel lang te kampen met medicijntekorten. Een schrijnende situatie. Maar omdat die problemen er al zo lang zijn, beginnen de apothekers er ook aan te wennen. “We zoeken steeds naar creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen te kunnen blijven helpen.”

Apotheker Jolanda Heutmekers moet er bijna om lachen, maar wel als een boer met kiespijn: “Het is echt heel erg dat we inmiddels niet anders weten.”

Handen in het haar

“Laatst was er een groot tekort aan oogdruppels”, vertelt ze. “De pipetjes waren niet leverbaar. We hadden niks meer. Maar je wilt de mensen graag helpen. Soms zit je dan met je handen in het haar.” Er was wel een alternatief beschikbaar, maar daar zit een conserveermiddel in dat niet iedereen kan verdragen. “In overleg met de arts kun je zo’n middel dan meegeven. Maar we kunnen ook niet voor elk probleem de dokter lastigvallen.” Bovendien worden veel alternatieve medicijnen niet vergoed door zorgverzekeraars.

Ze is er de hele dag een assistent aan kwijt om oplossingen te bedenken voor medicijnen die niet leverbaar zijn. En dat is een hele opgave aangezien er ook al een schrijnend tekort aan apothekersassistenten is.

De grens over

Heutmekers adviseert haar patiënten in sommige gevallen om naar het buitenland te gaan. In Duitsland of België zijn de medicijnen vaak wel op voorraad. En met een doktersrecept kun je daar ook gewoon bij de apotheek terecht. “Het is een creatieve oplossing, maar het werkt niet altijd. Laatst werden patiënten juist teruggestuurd, omdat een medicijn ook net over de grens in België niet meer te krijgen was. Ik kan dus niet zomaar iedereen doorverwijzen, want daarmee verplaatsen we het probleem alleen maar.”

Bron: L1