Apotheken vaker dicht door personeelstekorten: ‘We moeten actie ondernemen’

Publicatiedatum: 26 september 2024

Steeds meer Limburgse apotheken kampen met een tekort aan apothekersassistenten.Het is inmiddels zo erg dat er apotheken zijn die tijdelijk hun deuren moeten sluiten omdat ze de personele bezetting niet rond kunnen krijgen.

“Mijn zorgen zijn groot”, zegt Marieke Maussen, apotheker in Brunssum en clustermanager van apotheken in die regio. “Als we nu kijken naar de lage instroom op de opleiding van apothekersassistenten en de vergrijzing in onze sector, dan verwachten we dat dit tekort nog groter wordt. We moeten actie gaan ondernemen.” Maar actie ondernemen is nog niet zo makkelijk. “Van de studenten die uitstromen van de opleiding tot apothekersassistent, zien we dat ze niet gaan werken in de apotheek, maar verder leren en naar bijvoorbeeld het hbo gaan”, aldus Maussen.

Internetapotheek

Bij het VISTA College in Heerlen zien ze de instroom van studenten tot apothekersassistent ook afnemen. Een trend die ook te zien is bij andere opleidingen. Maar er speelt bij apothekersassistenten nog meer, legt Lonneke van Doorn, docent aan het VISTA College uit. “Je kan met dit diploma op veel plaatsen terecht. Je hebt de openbare apotheek, waar de meeste mensen hun medicijnen afhalen”, aldus van Doorn. “Maar je hebt ook de ziekenhuisapotheek, de bereidingsapotheek en tegenwoordig ook de internetapotheek. 90 procent van onze studenten stroomt uit, maar dus niet naar de openbare apotheek die iedereen
kent.”