Apotheek : patiënten betalen extra doorleveringsproblemen

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 18 januari 2024

Voor sommige geneesmiddelen gelden vergoedingslimieten. Daardoor moeten patiënten soms bijbetalen. Deze middelen zijn ook binnen het preferentiebeleid van verzekeraars opgenomen. De SFK onderzocht welke bijbetalingsvrije middelen verzekeraars aanwezen waarbij leveringsproblemen zorgden voor het afleveren van een niet-preferent middel mét bijbetaling. Dat schrijft de SFK deze week in het Pharmaceutisch Weekblad.

In het Nederlandse Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) worden de prijzen van onderling vervangbare geneesmiddelen vergeleken om een vergoedingslimiet te bepalen. Bij geneesmiddelen die duurder zijn dan die limiet moet de patiënt het verschil bijbetalen. Binnen het GVS mogen verzekeraars van geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof een product van een fabrikant als preferent aanwijzen. Verzekeraars vergoeden dan in beginsel alleen het product van die fabrikant. Ook bij groepen geneesmiddelen waar vergoedingslimieten gelden en bijbetalingen voorkomen, wijzen verzekeraars producten als preferent aan. Doorgaans wijzen verzekeraars geneesmiddelen preferent aan waarbij geen bijbetaling voor de patiënt van toepassing is. Wanneer patiënten die middelen krijgen, hoeven zij dus niet bij te betalen. Vanwege leveringsproblemen bij die preferente middelen moesten apothekers in 2023 soms uitwijken naar middelen waarvoor wel een bijbetaling gold. Apothekers administreren in dat geval expliciet dat sprake is van een logistieke noodzaak.

Bron: Academie Nieuwe Zorg