Aftellen naar de Europese Hormoondag op 24 april 2024.

Publicatiedatum: 22 april 2024

Op woensdag 24 april is voor de derde keer de Europese Hormoondag en verenigt de endocriene gemeenschap in heel Europa en daarbuiten om het bewustzijn te vergroten van de cruciale rol van hormonen in gezondheid en ziekte– #BecauseHormonesMatter.

Veel mensen hebben een idee van wat hormonen zijn, maar men is minder bekend met wat hormonen doen, of met maatregelen die ze kunnen ondernemen om hun eigen endocriene gezondheid te verbeteren. Ze beseffen misschien niet welke rol hormonen spelen bij zowel veel voorkomende als zeldzame chronische ziekten, waaronder kanker. De Europese Hormoondag, geleid door de European Society of Endocrinology (ESE) en de European Hormone and Metabolism Foundation (ESE Foundation), is een kans om hormonen in de schijnwerpers te zetten.

Dit jaar is het doel om het bewustzijn te vergroten van de kleine stappen die iedereen kan zetten op weg naar een goede hormoongezondheid. Dit bouwt voort op de bijlage bij de Milano Declaration die vorig jaar door ESE werd gepubliceerd en die 10 aanbevelingen voor een goede hormoongezondheid bevatte. 10 Recommendations for Good Hormone Health

Jérôme Bertherat, voorzitter van de ESE, zegt: “Hoewel we beleidsmakers nodig hebben die pleiten voor de best mogelijke behandeling en zorg, zijn er ook acties die we allemaal als individu kunnen ondernemen. Europese Hormoondag is een kans voor ons om te delen waarom hormonen belangrijk zijn en om de kleine stappen te promoten die iedereen kan zetten naar een betere endocriene gezondheid.”

Iedereen wordt uitgenodigd om de boodschap te helpen verspreiden, online of persoonlijk, waarbij de nadruk ligt op de onderwerpen die het meest relevant zijn voor uw gemeenschap. Als u wilt deelnemen, vindt u een toolkit voor publieksbereik met materialen op sociale media over kanker, endocrien verstorende chemicaliën overgewicht en zeldzame endocriene ziekten, evenals de tien hierboven genoemde aanbevelingen. Vertalingen van belangrijke materialen zijn beschikbaar in 13 Europese talen.

Bron: Bijniervereniging NVACP