Afschaffen eigen risico onverstandig, zegt gezondheidseconoom: ‘Cadeautje voor rijken’

Publicatiedatum: 15 december 2023

Een Kamermeerderheid heeft ingestemd met het zo snel mogelijk afschaffen van het eigen risico. Gezondheidseconoom Wim Groot vindt het een buitengewoon onverstandige maatregel die niets doet voor de bestaanszekerheid. Dat zegt hij bij Dit is de Dag. “Het voorstel van de SP en de PvdD is een soort cadeautje voor de mensen met hogere inkomens.”

De linkse partijen SP, PvdD, GroenLinks-PvdA en Denk, maar ook PVV en BBB, stemden op 13 december in met een motie van SP en PvdD over het afschaffen van het eigen risico. Dit deden de twee linkse partijen omdat het eigen risico er volgens onderzoek van EenVandaag toe zou leiden dat één op de vier mensen zorg mijdt. VVD en NSC stemden tegen het plan. Demissionair zorgminister Kuipers liet in juni al weten het verplichte eigen risico niet af te willen schaffen, maar stelde voor het ‘slimmer toe te passen’.

‘De bestaanszekerheid gaat er eerder op achteruit’

Kritiek luidt dat het plan vele miljarden zou kosten. “Als het eigen risico wordt afgeschaft, zal de premie met 20 euro per maand omhoog moeten”, legt Groot, gezondheidseconoom aan Maastricht University, uit. “Dus dan is het netto effect precies nul. Per saldo betekent het dus dat we meer geld kwijt zijn voor de zorg, meer premie moeten betalen, en dat de bestaanszekerheid er dus eerder op achteruitgaat.

Bron: Radio 1