Advies wetsvoorstel vervanging abonnementstarief Wmo 2015

Publicatiedatum: 2 september 2024

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft op 28 augustus 2024 het advies vastgesteld over het voorstel om de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 te wijzigen. Met deze wijziging kunnen gemeenten voor meer voorzieningen een eigen bijdrage vragen van de cliënt die afhankelijk is van zijn financiële draagkracht. Het advies is op 2 september 2024 gepubliceerd op de website van de Raad van State.

Inhoud van het voorstel

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 is de mogelijkheid opgenomen om een bijdrage te vragen aan gebruikers voor de kosten van zowel maatwerkvoorzieningen als algemeen toegankelijke ondersteuning. Sinds 1 januari 2019 geldt voor de meeste maatwerkvoorzieningen het zogeheten abonnementstarief. Cliënten moeten voor deze voorzieningen een eigen bijdrage betalen die per maand niet meer bedraagt dan € 20,60 (peiljaar 2024). Deze bijdrage is niet afhankelijk van inkomen, vermogen en de omvang van zorggebruik. Met het wetsvoorstel wil de regering dit afschaffen. In plaats daarvan biedt het wetsvoorstel gemeenten de mogelijkheid om aan gebruikers van maatwerkvoorzieningen een inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage (ivb) te vragen. Daarnaast krijgen gemeenten de mogelijkheid om van de eigenaar van een woning een vergoeding te vragen als de woning in waarde is gestegen door een maatwerkvoorziening in de vorm van een woningaanpassing.

Inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage

De Afdeling advisering is er niet van overtuigd dat dit wetsvoorstel een duurzame oplossing biedt voor de (financiële) houdbaarheid van het stelsel van maatschappelijke ondersteuning. De mogelijkheden voor gemeenten om een ivb te vragen aan gebruikers van maatwerkvoorzieningen blijven immers beperkt. Zo blijkt uit de toelichting bij het wetsvoorstel dat de regering de ivb wil maximeren op € 298,00 per maand. Dit roept de vraag op of het voor mensen met een hoog of middeninkomen niet financieel aantrekkelijker blijft om voor (huishoudelijke) hulp een beroep te doen op de Wmo 2015 dan om die hulp zelf te regelen en betalen.

Bron: Raad van State