Achterhoekse apothekers slaan handen ineen om zorg te garanderen en te verbeteren

Publicatiedatum: 19 oktober 2023

Te weinig apotheekassistenten, sterke vergrijzing van de klanten en daardoor een groei van het medicijngebruik; de apothekers in de Achterhoek kennen een aantal forse uitdagingen voor de toekomst. Om de zorg overeind te houden en het liefst te verbeteren, hebben de apothekers in de Oost-Achterhoek de handen ineen geslagen.

Voortaan zijn de elf apotheken voor 100.000 cliënten in de gemeenten Aalten, Oost Gelre, Winterswijk en Berkelland gebundeld in een coöperatieve vereniging, de cAVOA U.A. Ze willen zo de onderlinge samenwerking verbeteren. Voorzitter is Annemiek Kosse, apotheker in Winterswijk.

Dat de huisartsen, ziekenhuizen en ouderenzorg de alarmbel slaan over de toekomst van de zorg is bekend. Van de apothekers hebben we eigenlijk nog niets gehoord? ,,Ja, dat kan kloppen. We hebben altijd een beetje onder de radar gewerkt. We zijn er om medicijnen uit te geven en dat ging verder prima. Maar we zien nu de problemen in de zorg. We moeten echt samen, met alle partijen, aan de bak. En dat geldt dus ook voor ons als apothekers.”

Bron: Academie Nieuwe Zorg