Patiënt wil zorg steeds dichterbij

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Zorg wordt steeds vaker rondom de patiënt georganiseerd. Dat heeft gevolgen, met name voor het logistieke proces. Drie innovators in de zorg vertellen waar de kansen liggen.

‘Iedereen kan alles online bestellen en thuis laten bezorgen. Waarom dan niet in de zorg?’ Volgens Lucien Engelen, expert zorginnovatie, zal de patiënt, die ook consument is, niet langer accepteren dat hij zijn eigen agenda moet aanpassen op die van de zorginstelling. Een patiënt de keuze geven wordt steeds belangrijker.

De aard van zorg is weliswaar anders dan het laten bezorgen van een T-shirt, maar logistiek gezien heeft het veel overeenkomsten. Patiënten willen meer regie over hun eigen zorgproces. Ze willen zelf bepalen waar en wanneer ze zorg krijgen. Hok Tjiook, CEO van online apotheek eFarma zegt daarover: ‘Het grootste gedeelte van de patiënten komt in de apotheek voor herhaalmedicatie. Ze moeten er hun huis voor uit, wachten in de rij, maar waarom eigenlijk, als dat ook anders kan?’

Bron: Skipr