6 vragen over de kansen van AI in de zorg

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: december 2024

Kunstmatige intelligentie belooft de kwaliteit van zorg te verbeteren, kosten te besparen en nieuwe behandelingen sneller te ontwikkelen. Hoe kunnen we deze kansen echt benutten en wat is de rol van ZonMw? Pieter Jeekel en Hubert Friederich over de mogelijkheden en risico’s van AI in de zorgsector. 

Ze kennen elkaar: Hubert Friederich, strategisch adviseur medische technologie, innovatie en digitale zorg van ZonMw en Pieter Jeekel, voorzitter van de werkgroep Gezondheid en Zorg van de Nederlandse AI Coalitie. Zo is Pieter voorzitter van de begeleidingscommissie van het AI-Signalement van ZonMw, waar Hubert de laatste hand aan legt. Beiden zijn goed ingewijd in deze technologie en de belofte die het heeft voor de zorg. Aan hen zijn vragen over AI in de zorg aan het goede adres.

Wat is de belofte van AI in de zorg? Wat kunnen we ermee?

Pieter Jeekel: ‘AI is een containerbegrip met vele onderdelen. Er gebeurt ontzettend veel. In de ouderenzorg heeft het effect op de administratie en helpt het om mensen met dementie beter te kunnen begeleiden of monitoren. Bij de ontwikkeling van geneesmiddelen kijken we of we het ontwikkeltraject kunnen verkorten van 15 naar 7 jaar. Je zal zien dat we AI-companions krijgen, waardoor zorgverleners en patiënten gaan beschikken over veel meer en betere informatie. In de ggz heb je prachtige oplossingen voor het voorspellen van angstaanvallen. Andere oplossingen helpen te voorspellen of iemand sneller van de IC af kan. Er zijn dus vele mogelijkheden.’

‘In het regeerakkoord geeft het kabinet aan AI te willen inzetten om de administratielast terug te brengen. Kunstmatige intelligentie biedt genoeg ondersteuning voor administratieve taken. Voordat de patiënt binnenkomt, hoef je niet alles eerst op te zoeken. Het staat allemaal in één keer klaar. Je kunt gelijk met de patiënt aan de slag. Dat gaat echt helpen om in gesprek te gaan en die computer ergens anders neer te zetten. Zo’n gesprek wordt automatisch opgenomen. Je hoeft niets meer over te tikken en alles wordt automatisch op de juiste plek geregistreerd. Daarna komt er in lekentaal een brief voor de patiënt. Die moet je natuurlijk wel even checken, maar je hoeft het allemaal niet meer op te schrijven. Dit zijn overigens oplossingen die nu al op de markt zijn.

Bron: ZonMw