Publicatiedatum: december 2024
Om in de toekomst te kunnen blijven voldoen aan de zorgvraag wordt ingezet op innovaties, zoals Artificial Intelligence (AI). AI is in staat om grote datasets (Big data) op een snelle en nauwkeurige wijze te analyseren. Dit biedt potentie voor betere kwaliteit van zorg, kostenbesparing en versnelde ontwikkeling van nieuwe behandelingen.
Wat is Artificial Intelligence?
De High Level Expert Group on Artificial Intelligence is aangesteld door de Europese Commissie. Zij geven de volgende definitie aan Artificial Intelligence:
‘Systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en – met een zekere mate van zelfstandigheid – actie te ondernemen om specifieke doelen te bereiken.’
Voorbeelden van Artificial Intelligence in de zorg zijn:
- stemassistenten
- beeldanalyse van bijvoorbeeld CT-scans of MRI-scans
- spraak en gezichtsherkenningssystemen
- robots
Generatieve AI in de spreekkamer
De gezondheidszorg kampt met personeelstekorten. Het verlichten van administratieve lasten kan ten goede komen van werktijd en werkplezier van zorgprofessionals. De inzet van generatieve artificiële intelligentie (AI) in werkprocessen kan daarbij een rol spelen. Maar er is nog weinig bekend om veilige toepassingen van generatieve AI in de gezondheidszorg te kunnen garanderen. Daarnaast is het op dit moment voor organisaties complex om juiste keuzes te maken voor geschikte AI-toepassingen. ZonMw ontving in het kader van het programma MEDisch specialistische Zorg en Onderzoek (MedZO) een onderzoeksvoorstel: Proposal voor klinische validatie van Ambient listening technologie. Hierin wordt een onderzoek uitgewerkt hoe de inzet van Ambient listening (spraakherkenning gecombineerd met generatieve AI) als transparante en gevalideerde techniek kan worden ingezet in de zorg.
Bron: ZonMw