Publicatiedatum: 7 oktober 2024
Patiënten ervaren nog regelmatig dat er dingen misgaan in ziekenhuizen. Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar patiëntveiligheid onder 7860 respondenten uit ons Zorgpanel. Uit het onderzoek komt naar voren dat 25% van de mensen die de afgelopen twee jaar een ziekenhuis of kliniek bezocht meemaakte dat er (bijna) iets mis ging. Dat percentage is hoger dan in 2021, toen uit ons onderzoek bleek dat 21% van de respondenten ervaarde dat er (bijna) iets fout ging.
Medicatie toedienen die niet goed reageert op medicijnen die een patiënt al slikt. Antibiotica toedienen waar een patiënt allergisch voor is. Een slechte overdracht tussen zorgverleners waardoor essentiële medische informatie over een patiënt ontbreekt. Niet serieus ingaan op pijnklachten die een patiënt aangeeft, waardoor een diagnose te laat gesteld wordt. Dit zijn zomaar wat voorbeelden van fouten die de afgelopen twee jaar regelmatig ervaren werden door patiënten in Nederlandse ziekenhuizen en klinieken.
De door respondenten ervaren fouten in ziekenhuizen en klinieken vonden vooral plaats bij het stellen van een diagnose, het verstrekken van medicijnen en tijdens de behandeling. Bij 18% van de patiënten bij wie iets misging leidde de fout tot permanent lichamelijk letsel, bij 21% tot psychisch letsel. Onvoldoende communicatie met de patiënt (31%) en het slecht gebruiken van de medische informatie van de patiënt of er niet goed van op de hoogte zijn (23%) waren de door respondenten meest genoemde redenen waarom het mis ging.
Bron: Patiëntenfederatie Nederland