Burgers zoeken vooral nieuwe huisartsenpraktijk na verhuizing

Publicatiedatum: 25 oktober 2024

Er zijn steeds meer signalen dat burgers zich niet kunnen inschrijven bij een huisartsenpraktijk. Er was echter nog geen recent, grootschalig onderzoek gedaan naar wie en hoeveel mensen dit betreft. Daarom zette onderzoeksinstituut Nivel een vragenlijst uit onder leden van het I&O Research Panel van Ipsos I&O. Aan dit onderzoek namen in augustus 2024 bijna 11.000 mensen deel. Zo’n 0,3% van hen bleek op het moment van het onderzoek niet ingeschreven bij een huisartsenpraktijk. Meestal kwam dit doordat hun huisartsenpraktijk sloot of doordat zij zelf waren verhuisd. Daarnaast gaf 4% van de panelleden aan wel te zijn ingeschreven, maar te willen wisselen van huisartsenpraktijk. Ook dit kwam doorgaans doordat zij waren verhuisd, maar ook doordat ze ontevreden waren over de praktijk of te maken kregen met wachttijden.

Wanneer er wordt gesproken over mensen die ‘geen huisarts hebben’, wordt hiermee ook wel bedoeld dat zij geen vaste huisarts hebben of een andere huisarts zouden willen. Als het echter gaat om de toegankelijkheid van de huisartsenzorg, dan zijn het vooral de mensen die niet ingeschreven staan bij een huisartsenpraktijk die van belang zijn. Ook de groep die zich bij een andere huisartsenpraktijk wil inschrijven is belangrijk.

Bron: Nivel