Bij de huisarts in Diemen zien ze patiënten steeds hufteriger worden: ‘Ik ben de klant en jij moet doen wat ik zeg

Publicatiedatum: 14 oktober 2024

Hoe ga je als huisarts om met agressie bij patiënten? Artsen en assistenten bij huisartsenpraktijk Holland Park in Diemen krijgen er vrijwel dagelijks mee te maken en zien hufterigheid toenemen. ‘We hebben de politie met enige regelmaat als back-up in de koffiekamer.’

• Deel 1 van deze serie: 92 procent van de Amsterdammers ervaart hufterigheid, maar onszelf vinden we beleefd
  • Deel 2: Waarom zijn we in Amsterdam hufteriger dan elders?

Hoewel hij begon te schelden en dreigen, kreeg hij toch diezelfde dag nog een afspraak. “Want je probeert evengoed mensen te helpen,” zegt huisarts Sterre Hartong (43). “Je moet je voorstellen dat iemand pijn heeft en zich machteloos voelt, dan kan iemand boos worden. Maar ook in dat gesprek schold hij mijn collega twee keer uit voor kankerhoer, en liep weg.”

Enkele maanden later zette hij een woedende review op Google dat niemand bij Huisartsenpraktijk Holland Park hem wilde helpen, inclusief foto’s van de betreffende assistente en huisarts. Naar aanleiding van dat incident zijn bij Holland Park alle foto’s van medewerkers van de website gehaald.