Kinderen intensieve zorg van kastje naar de muur gestuurd: ‘Ons kind wordt niet gehoord’

Publicatiedatum: 7 oktober 2024

Ouders van kinderen die intensieve zorg of ondersteuning nodig hebben worden van het kastje naar de muur gestuurd. Dit concludeert Radar na gesprekken met gezinnen met zieke kinderen. De kinderen krijgen daardoor niet de zorg en ondersteuning die zij nodig hebben. Met alle gevolgen van dien voor het kind, maar óók voor de ouders.

Belangenorganisatie Ieder(in) trekt aan de bel: “Als je een kind hebt met een ziekte of beperking wat in een grijs gebied valt, dan word je echt van het kastje naar de muur gestuurd.”

Grijs gebied

Eveline en haar zoon Mats gingen in gesprek met Radar. Zij vallen in zo’n grijs gebied. Mats heeft epilepsie, en omdat hij aanvallen heeft en absences moet iemand hem continu in de gaten houden. Hij kan zichzelf niet in veiligheid brengen.

Eveline is nu al vijf jaar bezig om de juiste ondersteuning te krijgen, maar wordt al jaren van de ene instantie naar de andere doorverwezen. “Ik ben heel gefrustreerd. Je wordt gewoon niet gehoord. Ons kind wordt niet gehoord.”

Ingewikkelde wetgeving

Kinderen met een langdurige ziekte of beperking kunnen terecht bij drie verschillende loketten: de zorgverzekeraars voor Zorgverzekeringswet, de gemeenten voor Jeugdwet en het Centrum Indicatiestelling Zorg voor de Wet Langdurige Zorg.

Bron: Radar