Maasstad Ziekenhuis sluit 900 slimme infuuspompen aan op epd

Publicatiedatum: 3 oktober 2024

Maasstad Ziekenhuis sluit vanaf woensdag 2 oktober ruim 900 slimme infuuspompen aan op het elektronisch patiëntendossier (epd). “Een grote stap voorwaarts op het gebied van patiëntveiligheid en het verminderen van administratieve en technische last”, reageert bestuurder Sander Dekker.

Tot nu toe voerden zorgverleners wijzigingen in de loopsnelheid en dosering van medicatie of vocht handmatig in het dossier. Die handmatige registratie moest een collega daarna nog controleren. “Dit tijdrovende proces wordt nu geautomatiseerd”, aldus het Rotterdamse ziekenhuis.

Tijdswinst

De starttijd, stoptijd, type medicatie en wijzigingen in de loopsnelheid van de pomp worden continu bijgehouden en vastgelegd in het epd. “Dit verbetert de kwaliteit van onze registraties.” Zo kunnen zorgverleners de vochtbalans van een patiënt voortdurend goed monitoren vanuit één centrale plek. “Een eventuele wijziging in de toediening kan zo tijdig gedaan worden. Bovendien worden alle handelingen die uitgevoerd worden op de pompen zelf rechtstreeks geregistreerd in het epd.”

Bron: Skipr