‘Vroege diagnostiek draagt bij aan patiëntveiligheid’

Publicatiedatum: 16 september 2024

World Patient Safety Day 2024

Medicijnen moeten, behalve effectief, ook veilig zijn. Voor patiëntveiligheid wordt jaarlijks op 17 september wereldwijd aandacht gevraagd. Dit jaar staat World Patient Safety Day in het teken van diagnostiek. Volgens de World Health Organization (WHO) zijn diagnostische fouten verantwoordelijk voor 16% van alle vermijdbare schade aan patiënten.

Ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) onderstreept het belang van vroegtijdige diagnostiek. ‘Het biedt de mogelijkheid om ziekten in een eerder stadium te ontdekken, te behandelen of zelfs te voorkomen. Dat komt ten goede aan de patiëntveiligheid: de kans op bijwerkingen verkleint erdoor. En daarnaast kan vroege diagnostiek de overlevingskans van de patiënt verhogen en de kwaliteit van leven verbeteren’, aldus Dineke Amsing, manager strategische allianties bij de VIG.

Behandeling op maat’

Vroege diagnostiek draagt ook bij aan behandeling op maat’, vervolgt Amsing. ‘Het zorgt ervoor dat sneller en beter kan worden bepaald welk geneesmiddel werkt bij de individuele patiënt. Hiermee wordt de patiënt op maat behandeld met het beste medicijn in de juiste dosering.’ Volgens de VIG zou behandeling op maat via vroegtijdige diagnostiek dan ook de norm moeten worden.