Forse bezuiniging ouderenzorg van de baan, streekziekenhuizen open houden en geen bezuiniging op sport

Publicatiedatum: 17 september 2024

Volgend jaar is 109 miljard euro beschikbaar voor de zorg. Het kabinet gaat in 2025 aan de slag om de zorg voor alle Nederlanders, van jong tot oud, toegankelijker en gelijkwaardiger te maken. We willen dat mensen zo lang mogelijk in goede gezondheid leven en dat ieder individu de mogelijkheid heeft om (mentaal) gezond en fit te zijn en te blijven.

Eigen risico bevroren, premie en zorgtoeslag omhoog

De zorgpremie stijgt naar gemiddeld 156 euro per maand. Driekwart daarvan komt door de bijstelling van lonen en prijzen in de zorg. De zorgtoeslag gaat met 6,50 euro per maand omhoog. Het eigen risico wordt in 2025 bevroren op 385 euro. In aanloop naar het verlagen van het eigen risico naar 165 euro in 2027 is in 2025 alvast 2,5 miljard euro beschikbaar gemaakt om de belasting van alle huishoudens te verlagen.

Streekziekenhuizen open houden

Het ministerie van VWS concretiseert komend jaar met veldpartijen het Integraal Zorgakkoord (IZA). De zogeheten beweging naar de voorkant en daarmee het openhouden van de streekziekenhuizen wordt het uitgangspunt. Afspraken worden gemaakt om de spoedeisende hulp, acute verloskunde en intensive care uit de marktwerking te halen en te financieren op basis van een beschikbaarheidsbijdrage zoals gebruikelijk in de ambulancezorg. Meerjarige contracten en het niet langer centraliseren van operaties van eenvoudige aard, geven zekerheid om in het streekziekenhuis of kleiner ziekenhuis in de stad te blijven werken.