GGD: bezuinigingen bedreigen gezondheid en veiligheid inwoners

Publicatiedatum: 15 september 2024

Door de bezuinigingsplannen van het kabinet kan Nederland niet goed worden voorbereid op een nieuwe pandemie.

De gezondheid en veiligheid van iedereen wordt daarmee in gevaar gebracht. Dat stelt GGD GHOR Nederland in reactie op het regeerprogramma.

Pandemie

“Met een structurele bezuiniging van 300 miljoen euro op pandemische paraatheid zal Nederland niet voorbereid zijn op zeer ernstige, reële gezondheidsdreigingen die op ons afkomen”, zegt voorzitter André Rouvoet. “Dit is niet alleen onverantwoord, maar ook onuitlegbaar direct na een pandemie waaruit duidelijk bleek dat Nederland niet voldoende was voorbereid.” Rouvoet vergelijkt de bezuiniging met “het slopen van de dijken terwijl de storm op komst is”.

Dreigingen nieuwe infectieziekten

De GGD verwacht dat personeel dat sinds corona is aangenomen weer moet worden weggestuurd. Veel kennis en kunde gaat dan verloren en er kan niet adequaat gereageerd worden op nieuwe infectieziektedreigingen, waarschuwt de organisatie.

Bron: Skipr