Winnaar van de Nationale AI-Challenge 2024 bekend

Publicatiedatum: 12 september 2024

Delft / Den Haag, 10 september 2024 – Kickstart AI en de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) maken vandaag de winnaar van de Nationale AI Challenge 2024 bekend. Na een selectiedag, waarbij vijf finalisten hun case presenteerden, is het Erasmus MC als winnaar uit de bus gekomen.

Het Erasmus MC wil met de inzet van AI-technologie de efficiëntie en kwaliteit van zorg op de afdeling Spoedeisende Hulp verbeteren. Een team van toegewijde AI-experts en software engineers van Kickstart AI gaat nu aan de slag om de uitdagingen van het Erasmus MC met AI op te lossen.

Luka van der Sande, Adviseur & analist Integraal CapaciteitsManagement (ICM) van het Erasmus MC: “We zijn erg blij dat we hebben gewonnen. Heel fijn om samen te werken aan onze use case zodat we beter kunnen voorspellen hoeveel patiënten wanneer op de spoedeisende hulp komen. Daardoor kan de juiste zorg sneller op de juiste plaats geleverd worden.Dit is bijzonder belangrijk voor onze hele ROAZ-regio Zuidwest Nederland om beter zicht te krijgen op onze acute zorgvraag.”

Aanmeldproces
De eerste Nationale AI Challenge startte op 11 juni 2024 met het aanmelden van use cases. De meest kansrijke inzendingen voldeden aan criteria zoals een concreet, relevant probleem binnen de kernactiviteiten van de organisatie aanpakken, maatschappelijke impact teweegbrengen (schaalbare oplossing) en voldoende kwalitatieve data hebben voor AI-ontwikkeling.